Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.
Droom jij over starten met je eigen podcast? Zou je willen dat je het lef had om gewoon te beginnen met podcasten? In dit blog help ik je op weg.
In december 2021 tik ik een jaar lang wekelijks podcasten aan. Ik ben er trots op dat het is gelukt om een jaar lang consistent mijn podcast te publiceren, dat ik er een non-negotiable van heb weten te maken. Een gewoonte.
In dit blog deel ik mijn learnings & earnings. Als jij een eigen podcast starten wilt, neem ik je mee in hoe ik het heb gedaan. Als je al een podcast hebt, ben je misschien benieuwd hoe ik dat doe.
Als online marketing strateeg begon ik natuurlijk met mijn - jawel - strategie. Waarom wilde ik überhaupt gaan podcasten?
Ik ben niet gestart met podcasten om het podcasten of omdat ik mij verveelde. Het maken van podcasts vind ik echt super tof om te doen, en dat niet alleen. Er zit een gedachte en een strategie achter. Het moet voor mij bijdragen aan mijn bedrijfsdoelstellingen.
Ik heb heel bewust een eigen owned media kanaal toegevoegd aan mijn marketingmix om een diepere verbinding met mijn publiek te maken. Daarnaast is mijn podcast een onderdeel van mijn route naar nieuwe klanten geworden.
Met mijn podcast verstevig ik het basisfundament van mijn business. En ik doe dat op een manier die heel goed bij mij past. Want met praten heb ik namelijk totaal geen probleem ;-)
Voice wordt de komende jaren alleen maar groter en groter, zo ook de podcast.
De Podcast is het Netflix van de radio.
Het is radio on demand. Je kiest zelf naar wie je luistert en over welk onderwerp.
Podcasten geeft mij de kans om mijn geluid, mijn gedachtegoed te verspreiden onder een breder publiek. Mijn doelgroep is van het multitasken. Zij hebben geen tijd om dingen uitgebreid te consumeren. Een podcast luisteren kun je doen tijdens het wandelen of sporten. Of tijdens het koken of strijken. Daar heb ik vooraf heel bewust over nagedacht. Wat past bij mij en hoe draagt het bij aan mijn doel om nieuwe klanten aan te trekken.
Zorg voor een sterke online marketing strategie voordat je enthousiast gaat starten met het opnemen van je eigen podcast. Werk dat voor jezelf uit. Pas daarna ga je door met de uitvoering, de kanalen en middelen. Als je met mij samen wilt werken aan een high performance online marketing strategie, check dan even het kopje werk met mij in het menu voor de samenwerkingsmogelijkheden.
Ik ga met je delen hoe ik mijn podcast aanpak.
Ik ben van team #zosimpelmogelijk. Ik wil mijn podcast zo simpel mogelijk opnemen. Ik doe dit op allerlei manieren en ik denk hierbij echt: Fuck Perfect. Als ik het namelijk perfect wil hebben, werp ik allemaal drempels op.
Een drempel kan betekenen dat ik hem niet opneem. En niet opnemen is niet publiceren. Dat is geen optie voor mij. Ik heb het wekelijks publiceren van een podcast een niet-onderhandelbaar onderdeel gemaakt in mijn business.
Ik zie zoveel ondernemers hier op stuk lopen. En ja, ik weet dat de geluidskwaliteit bij mij de ene week beter is dan de andere week. Maar ik streef naar goed genoeg in plaats van naar perfect.
Met welke microfoon ik mijn podcast opneem verschilt per week. Soms neem ik in de auto op, gewoon met mijn iPhone met vaste oortjes. Niet met draadloze oortjes, dat werkt niet zo lekker omdat de microfoon dan verder bij je mond vandaan zit. Ik gebruik gewoon de Dictafoon app op mijn iPhone. Echt, easy does it. Andere keren gebruik ik de Anchor app. Daarmee kun je opnemen, editen en vervolgens direct publiceren.
Voor Solo afleveringen die ik op mijn kantoor of thuis opneem, gebruik ik de Zoom H5 Hand recorder. Een klein apparaatje die ik voor mijn neus zet en waarmee ik na de opname via een USB kabeltje de opname naar mijn Google Drive sleep.
Live interviews doe ik ook met de Zoom H5 Hand recorder.
Die zet ik tussen mij en mijn gast in. Zo hoef ik niet ingewikkeld te doen met microfoons.
Soms interview ik via Zoom, dan gebruik ik mijn Blue Snowball Microfoon voor goede geluidskwaliteit. Ik ben hem weleens vergeten, maar dat was voor mij geen reden om niet op te nemen. De afspraak stond, liever een iets lagere geluidskwaliteit dan geen podcast. Ik vind het zonde om die waarde te laten liggen.
Houd je vast aan het thema van jouw business, dat zorgt voor de rode draad. Mijn grootste inspiratie komt uit werken met klanten. Ik luister goed naar wat ze zeggen, waar zij tegenaan lopen. Ik heb gemerkt dat ik steeds beter wordt in podcast-onderwerpen oppikken uit gesprekken met hen.
Ook deel ik regelmatig dingen die ik persoonlijk meemaak of ervaar in mijn eigen ondernemersreis. Zoals de podcasts Uit mijn hoofd in mijn lichaam met Biodanza (nr. 79) of de Ik Stop podcast (nr. 25) over waarom ik besloot te stoppen met mijn succesvolle social media advertising agency.
Inspiratie ligt echt overal. Iedereen heeft een soort inspiratiespier die je kunt trainen door er steeds een beroep op te doen. Omdat ik wekelijks podcast staat mijn brein altijd open voor nieuwe podcast ideeën. Op mijn telefoon staat mijn Evernote app die ik steeds aanvul als ik een goed idee voel opborrelen. Daardoor zit ik nooit zonder inspiratie.
Leg jezelf niet teveel druk op. Deel wat jij te delen hebt, dan is het goed genoeg. Deel je eigen reis.
Ik vind interviewen een hele leuke manier van podcast maken. Ik kan daarmee andere invalshoeken gebruiken en het is een goede manier om je podcast een groter bereik te geven door het netwerk van mijn gast.
Ik podcast al langer maar wist er eerder nooit echt een ritme in te vinden. Ik liet het te open en had er niet echt een doel aan gehangen of een commitment op gezet. Net als zoveel ondernemers die vaak niet verder komen dan zeven afleveringen. Dat doel heb ik er vorig jaar dus wel aan gehangen.
Onderweg heb ik heel wat geëxperimenteerd maar de basisbelofte van elke week podcasten heb ik nooit losgelaten.
Na een tijd wilde ik mijn frequentie verhogen en ben ik twee keer per week gaan podcasten. Ik heb het maar een paar weken volgehouden want het werkte niet. Ik heb gemerkt dat de sweepspot daar voor mij niet zit. Het bracht mijn balans van de hele week in de war. Dus daarna hield ik het weer bij eens per week.
Een van mijn podcastexperimenten is de leiderschapspecial
De leiderschapsspecial is een van mijn experimenten die een superleuke serie heeft opgeleverd. Een week lang hield ik interviews met professionals over regie pakken over je business & leven. In die week zag ik mijn luistercijfers omhoog gaan.
Uit deze serie komt mijn best beluisterde podcast van dit jaar; Het interview met Marleen Janssen met de titel Sexualiteit als fundament onder je bedrijf (nr. 55). Oelala. Sex still sells, dat blijkt maar weer. Ook al gaat deze aflevering totaal niet over sex, maar juist over je vrouwelijke energie en over hoe je die kunt inzetten in je business. Echt een hele leuke aflevering want Marleen is een ontzettend mooie en leuke vrouw die fantastisch kan vertellen.
Mijn popoluairste podcasts zijn interviews.
Als je dit artikel interessant vindt dan vind je wellicht het podcast interview dat ik had met podcast expert Mirjam Hegger ook tof om te luisteren.
Het bereik wordt vaak verdubbeld doordat degene die ik interview de podcast in zijn of haar eigen netwerk deelt. Maar dat betekent niet dat ik alleen maar interviews doe. Mijn eigen afleveringen krijgen ook een steeds groter bereik en daarnaast kijk ik naar mijn marketingstrategie. Ik wil dat mijn luisteraar kennismaakt met mijn visie.
Alhoewel er heel veel tools voor editing zijn, raad ik je echt af om je podcast zelf te editen. Heel veel ondernemers editen hun podcast zelf omwille van de kosten. Ik denk persoonlijk dat dat een verkeerd uitgangspunt is.
Je bent er namelijk al heel snel veel kostbare tijd mee kwijt. Tijd die je beter kunt besteden aan bijvoorbeeld nog een podcast opnemen, met je klanten bezig zijn of aan je business werken. Dat levert je veel meer business en omzet op dan dat je zelf gaat editen.
Voor mij was dit direct duidelijk. Ik werk al een hele tijd fijn samen met Diamond Podcasting voor mijn podcast editing. Zij trekken de geluidskwaliteit waar nodig wat op en plakken er voor mij een intro- en outro achter.
Over het algemeen neem ik one takers op.
Ik ben comfortabel geworden met mijn stem en met mijn verhaal. Het maakt mij niet uit dat ik uhh’s en ahh’s zeg. Dat doe ik namelijk in het dagelijks leven ook. Ik merk wel dat ik dat steeds minder vaak doe.
Wanneer ik mijn podcast heb opgenomen, plaats ik de ruwe opname in de Google Drive en de editor doet de rest.
Wil je zelf je podcast editen, dan kun je dit doen met tools als Audacity of Garageband. Het is ook niet al te moeilijk, maar realiseer je goed dat het waardevolle tijd kost.
Om je podcast te kunnen publiceren heb je allereerst hosting nodig; een plek waar je je podcast publiceert en van waaruit deze automatisch naar meerdere platformen wordt gedistribueerd.
Mijn editor zorgt ervoor dat de podcast op Soundcloud wordt geplaatst en vanuit daar automatisch wordt uitgeleverd naar alle andere platformen zoals bijvoorbeeld Spotify en iTunes.
Wanneer je de podcast zelf wilt publiceren kun je tools als Anchor of Libsyn gebruiken.
En dan heb je je podcast gepubliceerd en begint het spel pas echt.
Als jij je podcast niet gaat promoten dan krijg je niet in ene honderden of duizenden luisteraars. Je moet de boer op. Promoten die handel. Luisteraars komen niet vanzelf.
Zoals ik mijn podcasts met een vast ritme opneem, heb ik ook een ritme voor de promotie. Ik ga heel goed op ritme. Ik verspreid mijn content iedere week op dezelfde manier. De inhoud wisselt maar de manier van communiceren is iedere week gelijk. Als je ritme creeert in je marketing wordt het ook makkelijker om dingen vervolgens uit te besteden.
Ik promoot mijn podcast iedere week op Instagram en LinkedIn. Dat zijn voor mij de twee belangrijkste social media kanalen.
Ik maak iedere week een post waarin ik mijn nieuwe aflevering aankondig. Deze post deel ik in mijn Instagram stories. Daarnaast publiceer ik een afbeelding met een geluidsgolf die mijn editor iedere week voor me maakt en verspreid ik mijn podcast met regelmaat via mijn e-mailnieuwsbrief.
Na een jaar podcasten merk ik steeds meer dat mijn luisteraars mijn podcast ook zonder promotie weten te vinden. Mijn vaste luisterschare groeit. Vaak zie ik voordat ik promotie doe dat mensen mijn podcast al hebben geluisterd. Desondanks is mijn advies: neem je podcast overal in mee, in al je communicatie. Wees daar creatief in.
Ik heb mijn podcast bijvoorbeeld bewust een duidelijk onderdeel gemaakt van mijn New Digital Leader Magazine. Met QR codes verwijs ik naar mijn podcast met extra interviews. Op die manier maak ik echt een marketingmix.
⭐⭐⭐
Heb je mijn New Digital Leader Magazine nog niet gelezen, download hem dan gratis. Het magazine staat vol inspirerende verhalen van new digital leaders en hun online marketing success story’s.
⭐⭐⭐
Wat mijn podcast mij persoonlijk heeft gebracht
Ik heb je meegenomen in de hele flow van het starten met je podcast tot aan het publiceren van je podcast. Een jaar lang heb ik dit gedaan. In totaal heb ik 89 afleveringen gepubliceerd.
Ik merk dat ik mijn stem steeds beter weet te vinden. Dat het makkelijker gaat en dat ik meer van het podcastproces ga houden. Ik begin het steeds meer te zien als mijn craft. Het wekelijkse stukje content dat ik mag creëren en waarin ik mijn kijk en visie op high performance marketing, ondernemen en online marketing met je mag delen.
Daar ben ik heel blij om, want het geeft enorm veel voldoening. Los van het feit of er iemand luistert of niet. Dat vind ik een hele fijne plek om te zijn, omdat het meer en meer van binnen naar buiten gaat. Daarom durf ik ook een nieuw commitment van een jaar podcasten aan te gaan. En natuurlijk kan ik niet voorzien wat het leven mij geeft aan nuggets, maar de intentie is er.
Deze vraag krijg ik vaak en het antwoord is tweeledig. Er is een direct en een indirect resultaat. Ik kan € 30.000,- direct toewijzen aan mijn podcast. Van een aantal klanten weet ik dat de podcast de aanleiding is geweest om met mij te gaan samenwerken. De helft daarvan is te gast geweest in mijn podcast – daarmee maakte ik tijdens het interview een verbinding - en de andere helft bestaat uit luisteraars die naar aanleiding van mijn podcast zeiden, yes ik wil met je werken aan mijn online leadmarketingstrategie.
Het indirecte resultaat is lastiger te meten. Podcasten is een fantastische branding tool om jouw merk een geluid te geven. Ik weet dat er meerdere klanten zijn die regelmatig podcast afleveringen hebben geluisterd. Dat draagt allemaal bij aan mijn branding. Op het moment dat zij een serieus online marketing plan wilde maken - hun business strategischer wilde benaderen om hun omzet te verdrievoudigen - toen belden zij mij. Maar ja, dat is niet direct toe te schrijven aan mijn podcast, maar ik weet dat mijn podcast van invloed is. Dat is de marketingmix die voor mij aan het werk is.
Ik denk dat je een mooi inkijkje hebt gekregen in hoe ik een jaar lang wekelijks podcasten heb volgehouden, wat mijn learnings & earnings zijn geweest en wat het mij persoonlijk heeft gebracht.
Ik vind het een hele mooie reis. Tot slot wil ik je op het hart drukken als je een podcast wilt maken: streef niet naar perfectie, want perfect is het nooit. Streef naar publiceren en je stem laten horen. Wees mild voor jezelf. Je bent al goed genoeg en je bent hier niet voor niks op deze wereld. Jij kunt heel veel mensen met jou stem helpen. Het is aan jou om op te staan. En of je nu 1 of 10.000 luisteraars hebt, jij kunt het verschil maken, zelfs als er maar een iemand actie onderneemt door jouw stem. En dat verschil kunnen we heel hard gebruiken.