Jij wilt je mailinglijst laten groeien. Logisch, want deze heeft een enorme waarde. Jij kunt bepalen wanneer en wat je mailt aan wie zonder last te hebben van de social media algoritmes. Naast het opbouwen van een relatie via online marketing, kun je je mailinglijst ook gebruiken voor online sales.
Veel ondernemers halen nog steeds een flink deel van hun omzet uit hun e-maillijst OF gebruiken deze e-maillijst om hun verkoopkanalen, zoals een gratis online training of verkoopgesprekken te vullen.
Maar hoe zorg je er nu voor dat iemand zijn of haar e-mailadres bij je achterlaat? In dit artikel vind je
5 tips om jouw mailinglijst te laten groeien.
1. Maak een waardevolle weggever
Iemand gaat niet zomaar zijn of haar e-mailadres bij je achterlaten. Daar moet iets tegenover staan waarmee je jouw potentiële klant verleidt.
Een waardevolle weggever – iets wat je gratis aan jouw doelgroep geeft – zorgt ervoor dat potentiële klanten kennis met je maken, je makkelijker onthouden en – als het goed is – overtuigd raken van jouw expertise.
Het kan een e-book, een mini-training of een checklist zijn. Zorg dat de content aansluit bij de interesses van jouw ideale klant. Hebben zij een bepaald probleem? Beschrijf dan – een deel van – jouw oplossing in de weggever.
2. Zorg voor een goede opt-in pagina
Een goede opt-in pagina is niets meer dan een landingspagina waar mensen hun naam en e-mailadres kunnen achterlaten. Omdat een conversie – de aanmelding voor jouw weggever in dit geval – het belangrijkste doel van deze pagina is, is een simpele pagina zonder afleidingen het meest effectief. Het enige doel is om de gegevens van jouw ideale klant te verzamelen. Vraag daarom alleen het hoognodige (naam en e-mailadres). Zorg er ook voor dat de invulvelden direct zichtbaar zijn als mensen de pagina op hun mobiel openen. Hoe minder er gescrold en getypt hoeft te worden, hoe beter.
3. Maak een koppeling met een mailprogramma
Zodra mensen zich aanmelden voor je weggever, willen ze deze meteen ontvangen in hun mailbox. En jij wilt daar natuurlijk geen omkijken naar hebben. Koppel je weggever aan een mailprogramma of autoresponder. De weggever wordt dan automatisch verstuurd en de gegevens worden verzameld in een lijst. Denk hierbij aan een tool zoals Mailchimp of ActiveCampaign.
4. Verzin een knallende titel
Op Facebook en Instagram komt heel veel voorbij. Het is jouw taak om de aandacht van jouw potentiële klant te krijgen. Alleen het is geen eenvoudige opdracht om met jouw gratis weggever de aandacht trekken in die overbezette social media tijdlijnen. Daar heb je een onweerstaanbare titel voor nodig. Een titel die super aantrekkelijk is en de lezer verleid zich aan te melden voor je weggever.
Eenvoud is het sleutelwoord. Des te duidelijker en eenvoudiger de titel van je weggever des te beter het zal werken in je Facebook of Instagram advertentie. Denk aan titels als:
Name it & claim it titel
“The 4-hour workweek”
“De 100 euro start-up”
“Fit & Fabulous”
“Uit je hoofd in het leven”
“Zo krijg jij een killerbody”
Just do it, een Jaaa dat ga ik doen titel
“Stop je scheiding”
“Think & Grow Rich”
“Eet als een expert”
“Kruip nooit achter een geranium”
“Ontwijnen: In 5 stappen naar een alcoholvrij leven”
How to + output
“Hoe word ik assertiever”
“Hoe overleef je het pensioen?”
“How to be mindful”
“How to stop worrying and start living”
“How to create a booktitle that sells”
Informatie Goudmijnen / Guides
“Overzicht van de top….”
“100 manieren om.. ”
“De beste plekken om….”
“De beste…”
“De 10 beste…”
Onderdeel worden van het gesprek
Advies van iemand die het pad al heeft bewandeld van een gebeurtenis waar de lezer voor staat of midden in zit.
“What to expect, when you’re expecting”
“Wat te doen nadat je je boek hebt geschreven”
“Wat kun je doen aan…”
“Wat te doen als je je huis niet verkoopt”
De titel bepaalt voor het grootste deel of iemand zijn e-mailadres wil achterlaten voor je e-book, mini-training of checklist.
5. Promoot je weggever
Welke weggever je ook kiest: jouw potentiële klant zal niet zomaar van het bestaan van de weggever afweten. Je moet deze onder de aandacht brengen van jouw doelgroep. Er zijn verschillende manieren om je weggever te promoten:
Maak een blog over hetzelfde thema als je weggever en sluit af met een call to action naar de weggever. Neem de problemen die jouw potentiële klant heeft op in de blog zodat zij hier meer over willen weten en de weggever downloaden.
Zorg ervoor dat de weggever op je website zichtbaar is. Dit kan door middel van een banner of pop-up. Of een prominente positie op de homepage of in de sidebar.
Promoot je weggever op al je social media kanalen. Zet de weggever in de biografie van je Instagram profiel en in de header van je Facebook pagina. Adverteren met je weggever zorgt daarna voor die grote versnelling waardoor je mailinglijst flink gaat groeien. Op die manier weet je zeker dat je weggever onder de aandacht komt bij jouw doelgroep.
Samengevat: Kruip in de huid van jouw perfecte klant en kijk of je een onweerstaanbare weggever kunt maken om je mailinglijst te vergroten. En blijf nadat zij zich hebben aangemeld waardevolle informatie delen. Zo bouw je een relatie op met jouw doelgroep en daar heb je op lange termijn profijt van want dan kun je daarna aan hen verkopen.