Deel dit artikel

5 veelgemaakte fouten bij adverteren op Facebook & Instagram

Wil je je business laten groeien via Facebook of Instagram advertenties? Zorg er dan voor dat je het goed doet! En vermijd onderstaande 5 veelgemaakte fouten.

Adverteren op Facebook & Instagram is hot, logisch ook, want je kunt je bereik er enorm mee vergroten, aan je naamsbekendheid werken, je mailinglijst laten groeien en meer nieuwe klanten aantrekken. Er is nog nooit een marketingkanaal geweest waarmee jij zo eenvoudig nieuwe leads kunt aantrekken.

Maar helaas is het niet voor iedereen een feestje. Er worden veel fouten gemaakt waardoor dat succes net niet helemaal lukt en de gewenste groei niet komt.

Dat vind ik zonde! Daarom heb ik 5 veelgemaakte Facebook adverteren fouten voor je op een rijtje gezet en hoe je deze kunt vermijden.

1. Aan de slag zonder plan

Zonder helder plan wordt het niks. Want wanneer is je advertentie dan succesvol? Bepaal voor jezelf, wat je met je advertenties wilt bereiken. Wil je je mailinglijst laten groeien, wil je aanmeldingen voor je challenge, wil je je webinars vullen?

Wat wil je dat jouw Facebook publiek gaat doen? En als ze dat hebben gedaan wat wil je dat ze daarna gaan doen? Denk eerst na over het hele traject! Teken het uit. Denk verder dan alleen je advertentie. Wat het blijft een MIDDEL om je doelen te bereiken. Facebook Adverteren is niet een doel op zich. Onderschat dit niet, ik zie het hier vaak mis gaan. Dus beslis welke rol Facebook in jouw marketingstrategie heeft.

2. Niet durven investeren in je zichtbaarheid

Als je wilt groeien moet je natuurlijk wel bereid zijn om te investeren. Dit hoeft echt niet direct om duizenden euro’s te gaan. Maar eenmalig 25 euro investeren in Facebook of Instagram advertenties gaat er niet voor zorgen dat je business in ene door het dak gaat. Evenals links en rechts af een toe een bericht promoten. Daar is meer voor nodig.

Wil je echt stappen gaan zetten, maak een plan en investeer structureel in advertenties. Creëer je eigen salesfunnel. Als je een goede strategie hebt en een plan, zorgen je Facebook en instagram advertenties voor groei van je business.

Ga all-in of doe het niet. 

3. Je hebt er te weinig kennis van

Als je niet weet hoe je de resultaten uit je Facebook of Instagram advertenties moet lezen, hoe weet je dan of het werkt? Of je euro’s het waard zijn om in Facebook of Instagram advertenties te investeren?

Verdiep je erin en maak zeker gebruik van de Facebook pixel. Dat is een stukje Facebook code dat je op je website plaatst. Via deze pixel kun je eenvoudig de resultaten meten die voortkomen uit je advertenties. Op die manier kun je bijvoorbeeld per advertentie zien hoeveel nieuwsbrief-inschrijvingen deze advertentie je heeft opgeleverd.

4. Beperkt gebruik maken van de target opties in het Facebook advertentiebeheer 

De meeste mensen die starten, gebruiken alleen de optie van leeftijd en interesses.
Zo zonde want er zijn zoooo veel meer manieren om je doelgroep te bereiken via Facebook en Instagram adverteren. Als je alleen target op leeftijd en interesses dan ben ik natuurlijk blij dat je al bent begonnen met adverteren maar je mist wel echt heel veel kansen! Kansen om veel warmere doelgroepen te bereiken. Zoals bijvoorbeeld je websiteverkeer, lookalikes, je e-maillijst etc. Als je dit doet zakken namelijk de kosten per aanmelding.

5. Geen tijd

Je maakt geen tijd om na te denken over al het bovenstaande, misschien heb je er ook gewoon geen zin in. Laat dat niet de reden zijn dat je de kansen van adverteren op Facebook & Instagram laat liggen.

Je kunt 2 dingen doen.

Je het jezelf snel aanleren door middel van een online training
Besteed je Facebook advertenties uit, als je er zelf niet aan wilt beginnen
Laat in ieder geval de kansen die Facebook je op dit moment biedt niet liggen.

Deel dit artikel

16-02-2021