Cookies!

Deze website maakt gebruik van cookies. We verzamelen daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Door verder te klikken op deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan, door ons en door derden. Meer weten? Bekijk dan onze Privacy Policy.

Sluiten ️️

Deel dit artikel

Het gevaar van het verzamelen van likes

Wil je meer likes op Instagram of Facebook omdat je je soms schaamt voor het kleine aantal volgers op je Facebook of Instagram pagina? Zou je willen dat dit er veel meer waren?

Je bent niet de enige. Ik heb klanten gehad die om die reden ooit likes hebben gekocht (nooit nooit doen!). En dan heb ik het over serieuze bedrijven. Alleen maar om veel volgers te hebben.

Veel likes op social media masseren je ego. En dat kan even lekker zijn, maar is op lange termijn niet slim.

Allereerst je hebt niet veel likes nodig om een succesvolle business te runnen. Ik heb klanten gehad die met 1000 volgers meer omzet draaiden dan klanten die 20.000 volgers hadden.
Meer likes betekent niet perse meer business.

Regelmatig lees ik dat ondernemers advertentiecampagnes op social media opzetten om meer likes te verzamelen. Zonde!

Maar ik snap het wel.

Als je net start met adverteren op Facebook of Instagram is het verzamelen van meer likes voor je gevoel eenvoudig en fijn. Misschien denk je dat je dan meer mensen kunt bereiken of wil je heel graag meer likes omdat je dan voor je gevoel een serieuze business hebt. Maar dat is dus een egoding en in de basis een ander probleem.

Kansen genoeg!

Wat als ik je vertel dat er veel duurzamere opties zijn om te adverteren? Waarmee jij veel meer waar voor je geld krijgt? En dat je ook zonder veel likes een enorm publiek kunt bereiken?

Een voorbeeld: Stel je gaat voor die likes, dan krijg je er bijvoorbeeld in 2 maanden tijd 250 likes of volgers bij.  Maar wist je dat het percentage volgers dat een Facebook bericht van jou in zijn of haar tijdlijn voorbij ziet nihil is?

Dit percentage is maar een paar procent. Echt waar.  Dan hou je er dus effectief maar een paar over van die 250 … En jij hebt ook nog eens geen invloed op welk percentage jouw social berichten ziet.

Beter kun je je advertenties gebruiken om je eigen data te verzamelen.

Verzamel je eigen gegevens  

Ik ben groot voorstander van het verzamelen van je eigen data.

Focus met  adverteren op Facebook & Instagram bijvoorbeeld het opbouwen van een e-maillijst zodat jij de regie hebt wanneer je met wie communiceert. Je weet door alle statistieken ook precies wie iets wel of niet heeft gezien en kunt vervolgens je boodschap daar weer op aanpassen.

Dus maak je Facebook advertenties voortaan met als doel om inschrijvingen op je nieuwsbrief te krijgen en niet meer om meer likes te verzamelen. Je hebt ontzettend veel targetopties met Facebook adverteren waarmee jij, veel likes of niet, toch jouw ideale klant kunt bereiken.

Hoe dan?

Dit kun je op verschillende manieren doen.

  1. Mensen op Facebook verleiden om naar je website te gaan. Bijvoorbeeld via een blogartikel. Op je website verleid je ze vervolgens weer om zich in te schrijven op je nieuwsbrief.
  2. Verleid Facebook bezoekers om zich direct in te schrijven voor je nieuwsbrief door ze bijvoorbeeld een gratis e-book of leuke challenge in het vooruitzicht te stellen.
    En het mooie is: bij beide opties groeien die likes vanzelf mee. Krijgt je ego toch nog een beetje zijn zin…

O ja!

Beloof me dat je echt nooit likes koopt! De allerbelangrijkste reden vergeet ik nog haast te vertellen. Je vervuilt je eigen data. Dat is echt zonde, want met Facebook adverteren kun je die data heel goed gebruiken. Is je data eenmaal vervuild, is het lastig dat terug te draaien. 

Kortom, gebruik adverteren op Facebook & Instagram vooral om je eigen data te verzamelen en focus je niet op verzamelen van likes.

Deel dit artikel

16-02-2021