Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

Deel dit artikel

Wat niemand je vertelt: De waarheid achter adverteren op Facebook

Adverteren op Facebook of Instagram wordt door vele ondernemers en marketeers gezien als het beloofde land. Als je dat inzet gaat alles in je business veranderen. Maar voordat je de vlag al uithangt, vertel ik je, na 7 jaar een succesvol social media advertising agency runnen, de keiharde waarheid die niemand je vertelt achter adverteren op Facebook en Instagram. 

Facebook ads brengen je niet het succes

Huh, hoor ik je denken? Nee het zijn niet de Facebook advertenties zelf. De ads zijn slechts de drager van jouw boodschap. En ja, die boodschap kan via die advertenties enorm snel richting heel veel mensen in jouw ideale doelgroep worden verzonden. 

Maar de inhoud van je advertenties op sociale media moet wel mega aantrekkelijk zijn. Je moet die duim kunnen laten stoppen in die tijdlijn. Iemand is in een soort roes als hij door zijn social tijdlijn scrolt en dan concurreer je ook nog eens met nieuws, party- en dierenvideo’s. Kortom, je aanbod moet kloppen. Social ads zijn een katalysator van de boodschap van jouw merk en daarmee ‘slechts’ een middel om jouw message de wereld in te slingeren. 

Directe sales via advertising is een uitzondering

De droom van de meeste ondernemers. Je plaats één advertentie op Facebook met daarin ‘koop mij’ en je product of dienst wordt direct gekocht. Net zo goed als jij iedere dag bij die straatverkopers een krantenabonnement afsluit…

Dit is niet the way to go on social. 

Dit gaat niet gebeuren. Ok, misschien een enkel lucky shot.

Maar verder gooi je je geld weg. 

Hoe dan wel?

Adverteren op sociale media is dé manier om VERKEER en LEADS naar jouw website, shop, opt-in pagina of video te krijgen. Waardoor je jouw potentiële klant daarna een proces kunt laten doorlopen van diverse (social) uitingen en e-mails – a.k.a. een funnel. 

Daardoor weet je jouw ideale klant:

a. Dat je brand überhaupt bestaat

b. Leren ze je kennen

c. Ontstaat er vertrouwen

d. En kun jij je potentiële klant naar je gewenste verkoopkanalen bewegen 

Daar vindt vervolgens het SALES proces plaats. Social advertising is MARKETING.

Marketing en Sales zijn niet gelijk aan elkaar. “Ja duhhh” hoor ik je denken. Maar behandel ze dan ook niet als gelijke.

Wel kun je via social advertising al heel veel voorwerk voor het salesproces doen. Zoals het verlangen en de noodzaak bij je potentiële klanten vergroten en alvast proberen de grootste bezwaren weg te nemen. 

Maar SALES zelf vindt NIET plaats op Facebook of Instagram.
Maar face-to-face, in je shop, bij een dealer, tijdens een call, via een salespagina etc. 
*uitgezonderd Instagram webshops met producten <50 euro 

Volledig leunen op social advertising is ongezond voor je bedrijf

Hele bedrijven zien wij massaal leunen op social media advertising om nieuwe leads aan te trekken. En die zijn er volledig van afhankelijk. 

Gebruik sociale media slim, profiteer er maximaal van om nieuwe leads aan te trekken MAAR gebruik het vooral om je eigen ‘owned’ media op te bouwen en te laten groeien.

Owned media is alle media waarop jij zelf kunt publiceren en dat van jou is. Zoals bijvoorbeeld je mailinglijst en je website. Daar waar je niet afhankelijk bent van algoritmes en andere partijen. 

Je mailinglijst is van jou en deze mensen kun je ALTIJD mailen met welke boodschap je maar wilt. En als je nu bouwt aan een sterk merk bouwt zorg je er daarmee voor dat je ook meer en meer direct websiteverkeer krijgt. 

Bouw NU met social advertising aan je owned media. Want één ding is zeker, adverteren op sociale media wordt alleen maar duurder. Meer en meer bedrijven willen op die tijdlijn wat de veilingprijzen omhoog drijft.

Opschalen lukt alleen als jij je achterkant op orde hebt

“Ik wil opschalen” is wat wij regelmatig horen. Snap ik, willen de meeste ondernemers. 

Maar echt opschalen met je business lukt alleen als jij je leads ook weet om te zetten in sales. Hiervoor moeten de processen aan de achterkant van je business strak staan. Je hebt een systeem nodig. Want je kunt wel het aantal leads flink gaan vergroten maar wat als het merendeel weer in een donker gat valt? Super zonde van je advertentie euro’s. Des te meer leads jij weet om te zetten in sales des te meer budget jij hebt om te adverteren. En met dat budget kun je dan meer en meer leads aantrekken.

Adverteren maakt je niet direct miljonair

Alhoewel heel veel advertenties je anders doen geloven gaan advertenties op Facebook en Instagram er niet voor zorgen dat je morgen of volgende week miljonair bent.

Iedere succesvolle ondernemer heeft daar het werk in moeten stoppen. En iedere ondernemer die zegt dat hij daar nauwelijks voor werkt liegt. Succes komt niet vanzelf. Dit kost tijd en vraagt om veel toewijding en vooral heel veel actie. Iedere keer een stap vooruit. Onderuitgaan, opstaan, leren en weer door.

Social advertising is een fantastisch middel om iedereen die je wilt bereiken te kunnen bereiken. Zie het als een groot billboard dat over de wereld is geplaatst waar iedereen op mag. Hoe vet is dat?

Maar als dat wat jij aanbiedt niet aansluit bij wat jouw doelgroep wil dan kun je tonnen in social advertenties stoppen, nobody is going to buy it. En dat vraagt om een proces van trial en error. 

Je zult een fantastisch product of dienst moeten hebben en je eigen fanschare moeten opbouwen. En dat kost tijd en commitment. En ja, als je die zaken op orde hebt kan social advertising een mega boost geven aan je business. 

Een lead is niet meteen verloren als hij niet meteen koopt

Onderneem je voor de korte of lange termijn? Dat iemand nu niet direct koopt betekent nog niet dat hij nooit niet koopt. “Be there if your lead raises their hand”. Dat kan overmorgen overigens al zijn, of over 6 maanden. Zonde als jij nu al het bijltje erbij neer gooit. Je weet nu eenmaal niet precies wanneer iemand ready to buy is. Slechts een klein percentage van je nieuwe leads is direct ‘ready to buy’ maar je groei zit hem juist in die leads die niet direct kopen. Neem er de tijd voor, verleid ze, overtuig ze, verzorg ze. Daarin zit meer goud dan dat je denkt. 

Nu je weet wat je real deal is weet je ook wat er ECHT nodig is. Een enorme toewijding, realiteitszin, een sterke basis en vooral heel veel actie, actie, actie. Zie je dit en ben je daartoe bereid dan is social advertising zeker the way to go.

Deel dit artikel

16-02-2021